התקרבתי לאט לחדר… החלון היה פתוח והוילון הורוד עם ה"פרנזים" התנפנף…
ראיתי דרך הטלסקופ האינפרא-חלל התרחשות: משהו ממש ממש חשוב קורה ברגע זה בחדר של היצורה האהובה עליי! יש ערימה של חבר'ה על המסך…
עוד מעט יש בחירות, אולי איזה מנהיג מדבר בטלויזיה…? אז התקרבתי להאזין.
קווין רובין- אוקיי… ככה נראה המנהיג של היצורים…
זה מרתק חשבתי לעצמי. יש לו לא מעט עוקבים…
–"ממשלה מושחתת"… ממלמלת דורה מתחת לווישרים…"160 שקל שילמתי על כרטיס לפסטיגל!"….
-"דורה- את במוד הפולני שלך"… הדגשתי לה.
ואז בחרתי לחדד נקודה:- "היום מי שמשפיע- נמצא ביוטיוב! אם תשאלי יצור קטן ברחוב מה הוא רוצה לעשות שיהיה גדול- מה הוא יענה לך"?
-"להיות…???"
-"יוטיובר! נכון מאוד דורה!"
-"מי הכוכבים הכי ידועים בעולם הכחול?"
-"כוכבי הלכת"!!! דורה נראית נלהבת וגאה…
-"לא! לא! לא!- הכוכבים הכי מוכרים וזוהרים הם ה-יוטיוברים!"
-"אה…."
–תראי- זאת ליבי, ליבי היא היצורה האהובה עליי! והחלום שלה זה לפתוח ערוץ ביוטיוב:
-"זה נורא, ליצ'י- הילדה במסך…היא לא תדע לתקשר עם יצורים בני מינה…." דורה מעלה נימוק חשוב.
-"תראי, דורה, זה לא מדוייק… תסתכלי – היא אמנם יושבת לבד מול המסך- אבל יש פה קבוצה רצינית של ילדים שיושבים ביחד איתה בכיתה וירטואלית… המורה מלמדת אותם את החומר דרך המסך- וכך "הלוח" הופך להיות חכם יותר, מהיר יותר ורלוונטי יותר…"
-"אבל למה לעודד אותם להיות במחשב? למה לא לשלוח אותם לחוג ציור?"
-"דורה- היצורים האלה חיים בעידן אחר, הם מוכשרים והם יוצרים בעזרת כלים אחרים, הם מתבטאים בשפה אחרת… אנחנו כאן, באות להזכיר להם את היופי שמחוץ למסכים, אבל תראי:
כאן ליבי אוספת מידע וחושבת על התוכן של הערוץ שלה: מה היא רוצה לומר לעולם, מה היא רוצה לתת לעולם:
כאן- היא מתלבטת ומתייעצת עם המשפחה:
כאן ליבי רושמת רעיונות, מחשבות, מה היא רוצה לעשות בערוץ:
כאן היא כותבת "תסריט", מצלמת, עורכת….
-"אני חושבת שאני יורדת לסוף דעתך: אם כך:
המחשב הוא פלטפורמה שמנגישה עושר של תכנים לילדים בבית!
המסך הוא לוח הקנבס– עליו הילדים יוצרים היום: בעזרת תכנות, יצירת סרטונים, וכו'…."
"בדיוק. ולכן:
- המסך מלמד את היצורים הקטנים ערכים ומפתח אצלם יכולות גם בעולם שמחוץ למחשב.
- העיסוק בתוכן וביצירה מצמיחים אצל הילדים יכולות חשיבה גבוהה, יצירתיות, המצאתיות, תכנון, יצרנות והתמודדות עם אתגרים.
- כשילד יוצר מתוך עולם התוכן שמלהיב אותו- הוא יוכל להביע את עצמו טוב יותר, ולתקשר עם העולם באופן מדוייק יותר.
-"דורה- רשמתי אותנו לקורס יוטיוברים באינטרנט"!!! זה קורה ממש עוד רגע- כל מה שאנחנו צריכות זה מחשב מחובר ומיקרופון"….
מה זה MindPlay?
Mindplay הוא מיזם מקסים של חוגי אונליין, ששם לו למטרה להנגיש חוגים לילדים ולהפוך את זמן המסך לחיובי, איכותי ומועיל! הוא מציע קורסים אונליין לילדים מתוך עולם התוכן שלהם- תכנות, יוטיוב, פיתוח אפליקציות, אתרים ואנימציה.
ליבי הוזמנה להתנסות בקורס יוטיוברים המקסים שיש באתר, ואנחנו זכינו להנות מכל הערכים שאנו מאמינים בהם ומצאנו בקורס הזה:
• שיתוף עם המשפחה בחשיבה על תכנים
• חדוות היצירה המשותפת
• הזדמנות לשבת עם הילדים וללמד אותם כלי תכנון אוף ליין
• סיעור מוחות להעלאת ופיתוח רעיונות,
• התנסות בצילום מקצועי ועוד..
במהלך הקורס ליבי נחשפה לעולם היוטיוב מהזוית של היוצרת: עולם שלם של דמיון ותכנון, עבודה טכנית וחשיבה מערכתית. ועל הדרך נחשפה ל"מאחורי הקלעים" של היוטיוברים אותם היא מכירה (שלא נאמר "מעריצה"….)
היא רכשה כלים תכנוניים, יצירתיים וטכנולוגיים, כמו צילום, הפקת סרטונים, תוכנת עריכה, היכרות עם הערוץ.
עדי המדריכה- היתה פשוט מקסימה! הסבירה בסבלנות, בגובה העיניים, בצורה ברורה ורהוטה, כל שלב, וענתה על כל שאלה.
ההתנהלות הייתה מקסימה: הילדים יכלו לכתוב וגם להגיב, לשאול שאלות- ע"י "הצבעה וירטואלית", המדריכה מדליקה בכל פעם לתלמיד אחר את המיקרופון ע"מ לשמוע את התשובה/שאלה שלו, ממש כמו בכיתה, ולפעמים יש "דיון" רב משתתפים…
כאן תוכלו לטייל באתר ולראות בעצמכם
איך רעיון נולד? ראיון בין-כוכבי עם יעל וולף
שלום יעל, אני ליצ'י, ואני שמחה לארח אותך בבלוג שלי שעוסק בילדות אנלוגית בעולם דיגיטלי… כשאני מזהה רעיון טוב לאנושות- אני אוהבת להבין מה ומי עומד מאחוריו:
מי עומד מאחורי מיינדפליי?
נעים מאוד, אני יעל וולף, אמא לשלושה, יזמת, מנהלת שיווק ופיתוח עיסקי.
מגיעה מתחום התוכנה והייטק ולכן מאוד חשוב לי להעביר את זה הלאה לילדים שלנו.
מאיזה עולם תוכן הגעת? מה הרגע שבו נוצר "המפץ" והרעיון המקסים הזה נולד?
הרעיון מאוחרי MindPlay נולד מתוך חוויה אישית שלנו כהורים.
גם אתם בטח מכירים את זה… הילדים חוזרים הביתה מבית הספר ואת רוב הזמן הפנוי מעבירים מול המסך ללא תכלית.
חיפשנו פתרון, חוגים שימלאו את הזמן הפנוי בשעות הצהריים ואחר הצהריים, אך נתקלנו בבעיה – החוגים שרצינו היו רחוקים ודרשו הסעות… מסובך…
מכאן הכל התחיל והתגלגל. המטרה של המיזם היא להנגיש את החוגים לילדים בבית ולהפוך את זמן המסך לחיובי ומועיל ובכך לספק גם אותנו ההורים וגם לתת לילדים זמן מסך איכותי.
מה עמד לעיני רוחך- בהקמת מיזם כזה לילדים?
המטרה העיקרית היא להנגיש לכל הילדים בארץ ובעולם את האפשרות ללמוד ולהשתתף בחוגים גם אם הם לא קיימים באזור מגוריהם . יש לנו קבוצות של ילדים ברילוקיישן.
ילדי המאה ה-21 גדלים לתוך עולם דיגיטלי ומטרתנו כהורים לאפשר להם להמריא, לפתח את הדמיון והיצירתיות וליהנות מזמן מסך חיובי ומועיל. וכמובן ללמד אותם כלים ומיומנויות למידה שמתאימים לעולם דיגיטלי וטכנולוגי של היום ושל העתיד.
מה את חושבת שהיתרון בקורס אונליין על קורס אחר?
בחוגי אונליין החוגים זמינים לכולם ואין מגבלה גיאוגרפית, ניתן להשתתף בהם מכל מקום בארץ ובעולם, אין צורך לצאת מהבית ואין צורך בהסעות.
היתרון שלנו זה שהחוגים הם בלייב, הילדים מתחברים לחוג מהמחשב האישי בשעה הקבועה, דרך קישור מאובטח וללא שימוש במצלמות, מול מדריכ/ה וחברים בלייב ממש כיתה וירטואלית.
יכולים לדבר, לשאול שאלות ולשתף מסכים במידת הצורך.
המפגשים מוקלטים ולכן במידה והילדים פספסו תמיד ניתן להשלים.
תודה יעל, הגעתי סקפטית ויצאתי מעודדת. למדתי דרכך שיש המון מעבר למסך השחור, אפשר לומר שזרקת לי כבל! תודה רבה, ונפגש בקורס הבא.
ליצ'י
- ליצ'י אוהבת לבחון את הגבול שבין הטכנולוגיה לעולם האנלוגי- בדף הפייסבוק שלה- אפשר למצוא המון סרטונים מגניבים.
- מוזמנים לקרוא על המלצות נוספות לימים גשומים עם הילדים בבית כאן.
- המלצות על משחקי קופסא שכיף לשחק עם כל המשפחה תמצאו כאן.
6 Responses
איזה רעיון גאוני, שמחה מאוד לראות כאלה יוזמות מדהימות שמגיעות מהשטח לפועל. נראה פצצה
תודה על הפוסט! נשמע מעולה ולגמרי עשית חשק
ברור שאהבתי. אפילו קנאתי. למה אין כזו יוזמה לילדות “בוגרות “ משהו? בנות כמה עשרות שנים?
שווה הרעיון לחיבור מקדם של טכנולוגיה ועולם הילדים. מושלם ממש!!
נהניתי עד מאוד והתעודדתי.
יש למה לשאוף.
פלטפורמה מקסימה והכי חשוב שהמדריכה נהדרת והיה חיבור חיובי בקבוצה. בהחלט אעניין את הבן שלי בקורס. תודה אלונה;)
איזה רעיון מקסים.
אולי אתחיל לחשוב דברים חיוביים על החיבור בין ילדים למסכים 🙂
נשמעת חויה מעולם אחר:) מחכה לצפות בערוץ של ליבי..תודה