איך בוחרים משחק- אינדקס לפי גילאים
גילאי 6-7 מיומנויות ותחומי עיניין רלוונטים למשחק
מיומנות פיזית (מוטוריקה גסה, עדינה, זריזות)
- תחילת בית הספר- לרוב הילדים בגיל הזה יש הרבה אנרגיה – בגילאים אלו אוהבים מאוד משחקים ספורטיביים, שגם מועילים לתפקוד הקוגניטיבי. משחקים נפוצים בחוץ כוללים מחבואים, תופסת וספורט מכל הסוגים. גילאי תחילת בית הספר- אלו משחקים שטובים בפריקת אנרגיות בהפסקות.
- חלק מהילדים בגילאים אלו מפתחים ספורט באופן רציני יותר (כדורגל, אמנויות לחימה וכו') בגיל זה הם גם חזקים פיזית יותר, מדוייקים יותר מבחינת תיאום עין-יד (בעיטה לשער), וגם- מסוגלים לעקוב אחר כללי משחק. כך שהספורט ומשחקי הספורט והחוץ הופכים משמעותיים יותר.
- מוטוריקה עדינה- ממשיכה להתפתח בגיל הזה. חלק מהילדים יגלו כשרון לציור, הכתיבה שלהם תהיה ברורה וקריאה יותר. הם יהפכו מיומנים יותר לשימוש בכלים כמו מספריים.
- לעיתים בגיל זה ניתן לראות גם רצון לפתח מיומנויות ספציפיות- בנייה בלגו, ציור, יצירה, מודלים וכו'.
מיומנויות קוגנטיביות (חשיבה| זכרון| דמיון|חשיבה מתמטית ומרחבית)
- יכולת לנהל קשב ארוך יותר, להתמודד עם משימות מורכבות יותר, כמו גם משחקים.
- שימוש נרחב יותר בהיגיון על מנת לפתור בעיות, לארגן או לבחור מבין מגוון אלטרנטיבות.
- חוש הומור מפותח יותר.
- משחקים המשלבים תרגילי חשבון פשוטים.
- נהנים להשתמש בכללים ולהבין חוקים במשחק.
- מרבית הילדים יבינו יותר ויותר את ההבדל בין "אמיתי" ל "דמיוני. והם יעדיפו לעשות דברים "אמיתיים" כמו- לבשל, לצלם, במקום להעמיד פנים שהם מבשלים במטבח צעצוע…
- הם יכולים להיות יצירתיים במשחק עם צעצועים ללא הוראות וללא גבולות.
מיומנויות חברתיות ותקשורת (שיתוף פעולה|מיומנויות חברתיות|תקשורת)
- מסוגלים ביתר קלות לחלוק- (חטיפים, צעצועים) עם חברים.
- מפותחים יותר מבחינת- עבודת צוות.
- נהנים לשחק בקבוצות קטנות ולהמציא את המשחקים שלהם בעצמם עם כללים משלהם.
- אוהבים לשחק עם ילדים אחרים בעיקר מהמגדר שלהם.
- חשוב להם להתחבב ולהתקבל על ידי קבוצת השווים.
- עשויים להתחיל ליהנות מזמן לבד, לשחק בעצמם ולקרוא.
מיומנויות רגשיות (שפה ביטוי והבעה)
- ילדים בגיל הזה מפתחים את המוסר ו"חוש הצדק", לרוב הם יראו דברים כשחור ולבן -הם עשויים לתפוס משהו טוב ומשהו אחר כרע, ויתקשו לראות את האמצע. ולכן התנגחויות ועימותים בקרב הילדים בגיל הזה עשויות להיות שכיחות (בדרך כלל גם יעלמו באותה המהירות).
- נהנים לשחק במשחקים שיתופיים אך מתקשים להתמודד עם הפסד: ילדים בגיל הזה עשויים לשאוף לעשות דברים בצורה מושלמת, מה שעלול לתסכל כאשר הביצועים שלהם לא טובים כפי שהם רוצים שיהיו (אם הם מפסידים במשחק או שהם לא מצליחים לצייר כמו שרצו). אולי כדאי לשים לב- שהמשחק יהיה מאתגר אבל לא מאתגר מדי.
- אוהבים להפגין כישרונות, ולהתגאות במשחקים/אוספים.
- בגיל זה יש להם משיכה לדמויות כמו גיבורי על, ולכן משחקים ממותגים הם פופולריים מאוד בשלב זה.
- בגילאים אלו (עם החשיפה בבית הספר) הילדים מתחילים לבקש צעצוע מסוים (מכיוון ש"לכל השאר יש").
- הגיעו לגיל שבו הם הופכים לחובבי ענק של משחקי מחשב.
- נמשכים לכלי נגינה, אך נגינה בפועל עדיין יכולה להיות קשה.
מתנות ומשחקים מומלצים:
אופניים וציוד נלווה
משחקי בנייה
ציוד ספורט- כגון גלגיליות וציוד נלווה, פוגו, חבל קפיצה, ציוד שחייה פשוט
דמויות, בובות אספנות ואופנה
ערכות בניית מודלים
ערכות קסמים
משחקי מדע
צעצועים קלאסיים כמו- גולות, יויו, עפיפון,
בתי בובות
מכוניות בשלט רחוק
משחקי מחשב ווידאו
ערכות וחומרי יצירה- כמו חרוזי גיהוץ, חרוזים, טושים, דאס/פימו, חול צבעוני, דבק, רקמה וכו'
משחקי לוח-
משחקי קופסא ולוח מומלצים מאוד בגילאים אלו- של תחילת קריאה: מצויין לחיזוק שפה, שיפור זכרון, סבלנות, שיתוף פעולה, הבנה וקבלה של חוקים פשוטים.
משחקי לוח- משחקים קלאסיים, מזל, זכרון, זריזות, חשיבה ואסטרטגיה, ספורט וout doors, בנייה והרכבה ,משחקי העשרה ותקשורת, יצירה, דמיון, מיומנות.
הרכב השחקנים: שחקן יחיד|חידות| משחק ל-2| משחק חברתי (יותר מ2) | משחק שיתופי| משחק תחרותי|משחק מהיר
תודה רבה לקלינאית התקשורת והפסיכותרפיסטית- שולה שילון פרידריך– על הייעוץ והעזרה בהכנת כתבה זו.