איך בוחרים משחק- אינדקס לפי גילאים
גילאי 8-9 מיומנויות ותחומי עיניין רלוונטים למשחק
מיומנות פיזית (מוטוריקה גסה, עדינה, זריזות)
- סימני גיל ההתבגרות מתחילים לפעמים להופיע (בנות בין גיל 8-12, ובנים- 9-14).
- בגילאים אלו ישנה קפיצה גדולה של שכלול מיומנויות וקורדינציה, והרבה ילדים יהנו ממשחקי ספורט/משחקים בחוץ- אופניים, גלגיליות, סקטים וכד'.
- ילדים עם פוטנציאל טבעי לאתלטיקה לרוב מבטאים את היכולות שלהם ומדייקים אותם. למעשה- לרוב, בגילאים אלו הילד "יבחר" אם הוא אוהב/נמנע מספורט- בכל מקרה חשוב לעודד פעילות גופנית מכל סוג שהוא. ומשחקים הם דרך נפלאה.
- השליטה על השירירים הקטנים בגיל זה ממשיכה להתעדן מה שמקל על פעולות יצירה עדינות יותר ופעילות נגינה אפשרית ומהנה יותר.
מיומנויות קוגנטיביות (חשיבה| זכרון| דמיון|חשיבה מתמטית ומרחבית)
- ילדים בגילאים אלו מתחילים לפתח מיומנות בכתיבה וקריאה. אוצר המילים שלהם מתרחב והם מסוגלים לבטא את עצמם. כמו גם לחשוב על רעיונות מורכבים ומתוחכמים.
- מסוגלים לעבוד על פרוייקטים ארוכים יותר, לשחק במשחקים ארוכים יותר, משחקים שדורשים חשיבה קדימה, אסטרטגיה וחישובים.
- היכולות בגיל הזה מושפעות הרבה מרגשות. לפעמים ילדים יאבדו ריכוז במשחק, לדוגמא, מפני שהם כועסים או מודאגים..
- בגילאים אלו מתחילים לשחק עם מילים ומגלים הומור מילולי. הם גם מפתחים חוש טוב יותר לאירוניה (שימוש במילה כדי להעביר את ההפך ממשמעותה המילולית).
מיומנויות חברתיות ותקשורת (שיתוף פעולה|מיומנויות חברתיות|תקשורת)
- בגילאים אלו לילדים חשוב להיות חלק מקבוצה חברתית, לרוב של בני מינם.
- חוש הצדק – חשוב להם לדבוק בכללים "הוגנים", מה שיגרור לעיתים עימותים במהלך משחק חברתי. ביחד עם ההתבגרות בגילאים אלו, מתחילים לראות את הדרך האמצעית ושדברים לא בסדר או לא בסדר.
- ילדים מתחילים לקבל לידיהם טלפונים סלולריים פורמולות וטאבלטים. חשוב להגביל זמנים ורשתות חברתיות. הסקרנות בגילאים אלו, ביחד עם החשיפה הופכת אותם לפגיעים להשפעות, לבריונות ולתכנים בלתי הולמים. כמו גם יכולה לערער קשרים חברתיים. מצד שני הם נחשפים למשחקים, לטכנולוגיה ומידע מרתקים.
מיומנויות רגשיות (שפה ביטוי והבעה)
- בגילאים אלו הם בשלים יותר להתמודד עם קונפליקטים.
- ילדים רבים בגילאים אלו יפתחו רצון גדול להשתייך לקבוצה ולבסס את מקומם בסדר החברתי של בית הספר. כתוצאה מכך, הם עלולים להפוך לפגיעים ללחץ חברתי וירצו להרשים את קבוצת השווים.
- הם מאמצים תחומי עניין, מיומנויות ותחביבים, בדומה למבוגרים, ולעיתים נהנים מאספנות.
- תחומי העניין, הכישרון שלהם, האוספים שלהם והחברים- עוזרים ביצירת הזהות העצמית הברורה עבורם.
- השנים הללו עוסקות בעשייה של דברים שמעניקים לילדים תחושת שליטה והצלחה- בעזרת משחקי מחשב ילדים יכולים לאתגר את עצמם לקבל ציון טוב יותר ממה שעשו בעבר, ולהתחרות עם חבריהם.
מתנות ומשחקים מומלצים:
משחקי בנייה (מורכבים)
ציוד ספורט- כגון אופניים וציוד נלווה, גלגיליות, חבל קפיצה, ציוד שחייה
דמויות, בובות אספנות ואופנה
ערכות בניית מודלים
ערכות קסמים
משחקי מדע (מורכבות יותר)
צעצועים קלאסיים כמו- גולות, יויו, עפיפון,
יומנים/חוברות
ציוד ריקוד ושירה
אופנה
משחקי מחשב ווידאו
ערכות וחומרי יצירה
משחקי לוח–
משחקים מבוססים על אסטרטגיה עוזרים בפיתוח גמישות קוגניטיבית אצל הילדים וכישורי פיתרון בעיות. משחקי דמיון, יצירה וזכרון של פרטים מחזקים את הזיכרון של הילדים ואת החשיבה החדשנית שלהם. משחקים סביב לוח יש להם גם ערך חברתי בגילאים אלו של גיבוש ויכולים לעודד דיון, מנהיגות וקבלת החלטות.
משחקי לוח- משחקי מסיבות,משחקים קלאסיים, מזל, זכרון, זריזות, חשיבה ואסטרטגיה, ספורט וout doors, בנייה והרכבה ,משחקי העשרה ותקשורת (דיון, קבלת החלטות ועוד), יצירה, דמיון, מיומנות.
הרכב השחקנים: שחקן יחיד|חידות| משחק ל-2| משחק חברתי (יותר מ2) | משחק שיתופי| משחק תחרותי|משחק מהיר
תודה רבה לקלינאית התקשורת והפסיכותרפיסטית- שולה שילון פרידריך– על הייעוץ והעזרה בהכנת כתבה זו.